dinsdag 2 oktober 2012

Fietshelmplicht? Dat nooit!

Eind september rekende SWOV in hun nieuwsbrief voor dat jaarlijks 225 ernstige hoofdletsels bij jongeren (t/m 14 jaar) te vermijden zijn als ze een fietshelm zouden dragen. Dit is waarschijnlijk een onderschatting, omdat de SWOV alleen naar acuut-ernstige letsels heeft gekeken. Ook hoofdletsels die in eerste instantie minder ernstig lijken hebben vaak langdurige, nare gevolgen. Deze nuance daargelaten is het getal van 225 een nieuw argument in het fietshelmdebat.
Op 30 augustus maakte Nu.nl de tussenbalans op (zie link): Verkeersveiligheidsorganisaties twisten over de vraag of de fietshelm verplicht moet worden gesteld. De Fietsersbond is mordicus tegen het verplicht dragen van een fietshelm, terwijl ANWB en VeiligheidNL (voorheen Stichting Consument en Veiligheid) het vrijwillig dragen van hoofdbescherming juist willen propageren… Later in het stuk staat de juiste toevoeging dat VeiligheidNL fietshelmgebruik bij kinderen wil stimuleren. Het wonderlijke is dat er wel een partij tegen de verplichting is (Fietsersbond), maar geen partij vóór, lees het citaat van Nu.nl er nog maar eens goed op na. Bij een debat horen voor- en tegenstanders, over de fietshelmplicht is er dus helemaal geen debat.
Ondertussen puilen de discussies op internet nog steeds uit van verontwaardigde volwassenen die tot de laatste snik zullen strijden tegen invoering van de fietshelmplicht in Nederland. Mocht het zover komen, dan sluit ik me erbij aan. Op mijn racefiets en bij het mountainbiken doe ik vrijwillig mijn helm op. En mijn dochter heeft er tijdens haar eerste fietsjaren ook een gedragen. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om tijdens mijn gewone fietstochten een helm op te doen. Gelukkig mag dat ook. Die fietshelmplicht komt er niet, hoe graag de Fietsersbond die ook niet wil.
Toch is het mogelijk dat ik over een aantal jaar in de stad rondfiets met hoofdbescherming. Niet vanwege een verplichting, maar door een nieuwe vinding van twee Zweedse ondernemers. Bekijk het hele filmpje op en laat je aan het eind verrassen. Prachtige productinnovatie voor preventie!

---


Geen opmerkingen: